30 oktober 2008

Domedagsprofeter som skadar Sverige

Snart har jag genomfört en hel vecka med intensivt skrivande. Det gör naturligtvis underverk för att komma vidare. Jag blev också peppad av starten i Västerås där jag gjorde en kanonbra signering. Otroligt professionell personal på Akademibokhandeln Sigma och många intresserade läsare.
Annars irriterar jag mig just nu fruktansvärt på den oseriösa ekonomirapporteringen. "Mörkert faller" skriver DN idag. Johan Schück tror sig veta att vi går in i en värre konjunktursvacka än på 90-talet. Det är förstås helt riskfritt att komma med sådana profetior. Om det inte är sant är det bara att säga "Åh, vilken tur att vi klarade oss bättre än förväntat." och annars kan man ju säga "Vad var det jag sa?".
Problemet är att en eventuell lågkonjunktur i högsta grad späds på av tidningarnas mörka texter. Naturligtvis ska man rapportera om faktiska konkurser, varsel och uppsägningar, men sanningen är att det enda man vet är att detta drabbar precis dem som jobbar på de företagen eller har fordringar där. Det värsta som kan hända nu är att människor slutar att investera och köpa saker "för säkerhets skull". Stagnation handlar till väldigt stor del om ovilja att göra affärer, inte ett minskat behov av produkter och tjänster. De som inga pengar har får visserligen gå med rumpan bar, men ingenting blir bättre av att alla andra strippar av ren lojalitet, eller rättare sagt av rädsla.
Min uppmaning till alla är att VÅGA VÄGRA RECESSIONEN. Gör vad ni alltid har gjort, köp det ni behöver, investera i saker ni tror på och var långsiktiga.
Jag känner till ett antal företag som går mycket bra just nu. Att rapportera om dem anses inte spännande nog och därför blir bilden skev.
Jag anser att DN och andra tidningar har ett moraliskt ansvar som de helt uppenbart inte tar nu. Blir lågkonjukturen så djup som Schück säger sig tro så visar det inte i första hand att han har rätt utan att han med flera har drivit oss dit. EFtersom DN oftast är en hyggligt saklig tidning så kan man hitta många av ljuspunkterna i artiklar och reportage inne i tidningen. Tyvärr reflekteras det inte i rubriker och ledare.
Sanningen är att det går både upp och ner hela tiden. "Lågkonjunkturen" är lika lite en fysisk existens som "Marknaden". Det handlar om dig och mig.

Inga kommentarer: