15 mars 2008

Lite om karaktärerna del 3

Jag måste skriva några ord om Ragnarök. Den flegmatiske chefredaktören tycker jag själv är en rolig karaktär. Hans fokus ligger naturligtvis på att ratta Eskilstunaposten, men han är mäkta stolt att ha en före detta Expressen-reporter i sitt Strängnäs-stall. Stoltheten minskar naturligtvis inte efter Fredriks bedrifter i Spåren på bryggan.
Jag är i högsta grad intresserad av trovärdighet i det jag berättar - som förhoppningsvis mina läsare har noterat och kanske uppskattat - men en bra historia måste också ha några extra färgstarka karaktärer. Arne Kyrkström, Ragnarök och för all del finanskommunalrådet (vars potential kommer att utvecklas avsevärt i nästa bok) hör till denna kategori. Det finns flera karaktärer som förtjänar att utvecklas och som läsarna borde få känna bättre. Men Ragnarök är inte nödvändigtvis en sådan person. En del av hans tjusning för mig är att han är både beräknelig och oberäknelig på en och samma gång. Läsaren vet att han kommer att orsaka massiv irritation och kanske till och med skapa rejäla konflikter runt sig, men samtidigt går det inte att säga när han kommer att slå till nästa gång, eller hur.
Jag är inte så intresserad av hans känsloliv eller hans livshistoria utan mer av hur hans agerande påverkar andra.

Inga kommentarer: