20 maj 2008

Tidsförflyttning

Jag älskar att arbeta med miljöer. Att verkligen ta in vad som ger en plats dess speciella karaktär. Lika roligt, men svårare, är att skapa känslan av en särskild tid. Av någon anledning har jag hittills fokuserat på svenskt 1960-tal, det årtionde då jag föddes, men som jag inte har några egna minnen av.
Nu är jag där igen. Novellen jag skriver utspelar sig huvudsakligen i Uppsala under tidigt 1960-tal och jag har vansinningt roligt när jag skriver.
Det är inte en deckarhistoria, men väl berättelsen om ett mysterium. Det handlar också om ung kärlek. Jag låter berättaren vara med, men bara som en subjektiv kommentator. Hans egna minnen och upplevelse av historiens huvudpersoner färgar texten och ger den en del av sin prägel.
Om det här fungerar kommer jag nog att återvända till den här berättarstilen. Jag har en idé till bok nummer tre där det kanske skulle passa. Men först bok nummer två och där återstår det att göra.

Inga kommentarer: