7 september 2007

8 sanningar - gott och blandat

Jag har funderat en del på hur man ska förhålla sig till en sådan här lista. Kategorier? Rolighetsfaktor? Vuxenpoäng? Intresseklubben antecknar?
Ni som läser den här bloggen får själva avgöra i vilken mån det här är intressant. Frågor och kommentarer välkomnas!

Om mig och boken:

1. När boken skulle gå i tryck och jag gjorde sista korrekturläsningen sov jag ingenting på hela natten. Jag slutade jobba när min yngsta dotter vaknade c:a 05.30. Några missar blev det ändå, vilket ska rättas till lagom till andra upplagan och pocketutgåvan.

2. När jag skulle köra ut första omgången böcker till bokhandlarna i Uppsala blev jag stoppad vid Strängnäsbron av polisen. Supernervös, men nykter och med fordonsskatten betald började jag snacka med poliskonstapeln.
- Har du sett den här boken? Det handlar om Strängnäspolisen!
- Vad kul! Jag har alltid undrat varför ingen skriver om oss. Så den finns i handeln?
- Ja, den finns på Bokia.

Lättad drog jag iväg och fick senare veta att den första sålda boken i bokhandeln köptes samma eftermiddag av poliskonstapeln. "Vi träffades i en poliskontroll ...! "

3. Flera personer har reklamerat boken i handeln med hänvisning till de vanprydande bläckfläckarna på ett stort antal sidor. "Det måste ha blivit något fel på tryckeriet ..."

Om livets vedermödor och glädjeämnen:

4. När jag precis hade fått körkort backade jag över min laptop som stod i sin väska passande placerad bakom bilen. Det har gått bättre att köra sedan ...

5. På min svensexa blev jag fullständigt lurad av polarna. Jag åkte på en förhandling för ett företag där min kusin av en händelse var delägare.
Jag blev förvånad, men bara lite misstänksam, när motparten företräddes bland annat av en kompis. Men han hade ju precis bytt jobb, det visste jag.
Förhandlingen var rätt hetsig, men slutade i ett fantastiskt bud på hela företaget. Vi drog oss undan för enskilda överläggningar. Jag tog min roll på stort allvar och fick uppdraget att presentera våra slutsatser. Behöver jag säga att det här var under IT-yran?
Hakan studsade i golvet när hela svensexegänget mötte mig inne i i konferensrummet med champagnen i högsta hugg!
Nej, jag är inte alltid så här blåögd. Men det var ett sant nöje att bjuda en kompis på samma resa året efter ...

6. Under min något stressiga tillvaro som bolagsjurist på Pharmacia kom jag en torsdag till mitt kontor. Jag hade massor att göra och skulle på tjänsteresa på fredagen. Ångtvättbilen hade ansvaret för tvättning av golvmattorna och det var brukligt att få instruktionen att ställa upp stolen på bordet inför fredagsstädningen. Denna vecka var instruktionen lite annorlunda. Även tangentbordet skulle hängas upp över skrivbordslampan "för rengöring". Sagt och gjort, så fick det bli.
Hela avdelningen fick ett skönt garv hela fredagen och måndagen när jag var borta. Detta practical joke var egentligen riktad mot en kollega som använde sitt tangentbord som lunchtallrik. Det här skrattar antagligen folk i Uppsala åt fortfarande! Jag tar tillbaka vad jag skrev under förra punkten. Jag är så här blåögd.

Om häftiga upplevelser:

7. När Astrid föddes på KS efter drygt 20 timmars förlossningsarbete. Jo, det var förstås Anna som gjorde det verkliga arbetet, men jag har aldrig känt mig så delaktig i någonting som då. Det skulle i så fall vara när Hedda kom, vilket gick MYCKET fortare.

8. När jag gick till final på 400 meter på JSM 1988. Semifinalen var som en dröm och det upploppet glömmer jag aldrig.

Inga kommentarer: